Sonia Hedstrand – Ukiyo Diary

Sonia Hedstrand – Ukiyo Diary

 

Ukiyo Diary – One Month in the Floating World

Den hänsynslösa och amoraliska pojkfotografen Amanda har rest från Sverige till Kabuki-cho, Tokyos nöjeskvarter, som japanerna kallar ukiyo, den flytande världen. I Paul Gaugains, Christer Strömholms och Helmut Newtons efterföljd är hon på jakt efter en vacker musa som kan inspirera henne till mästerverk. Hon letar efter honom bland nattlivets host-barer, där unga killar säljer sällskap till ensamma kvinnor, likt geishor gjort till män i århundraden. Amanda utger sig för att vara den sjyssta fotografen som inte stjäl bilden av den andre, utan ger tillbaka den till sitt objekt. Men hela berättelsen smygfilmas av hennes assistent Anna, med en videokamera inbyggd i en handväska. Amanda erövrar Shinjukus labyrintiska miljöer med sin blick, men snart finner hon sig indragen i ett konsumerande system där hon bara är en bricka i en visuell tafatt-lek som ingen kan vinna…

Ukiyo Diary är ett multimedia-verk som består av polaroidfoton, video, performance, upphittat rörligt material och intertexter från olika litterära källor. Verket finns även i form av en 700-sidig filmroman. Ukiyo Diary rör sig mellan dokumentär och iscensättning och utspelas i en sorglig serviceindustri som präglas av förutbestämda rollspel och maktrelationer.  Det är även en undersökning av hur långt konstnären kan gå för att förverkliga sin vision, i en tid då gränserna för personlig integritet förskjutits.

Sonia Hedstrand är konstnär, filmare och skribent. Hennes praktik berör frågor om den kvinnliga flanören, kamerans makt i relation till underliggande strukturer i samhället och konsthistorien, samt ett undersökande av den resande konstnärens roll i ett globaliserat konsumtionssamhälle.

http://www.soniahedstrand.se/
https://www.facebook.com/events/183422602096943/

 

 

——— English ———

Ukiyo Diary – One Month in the Floating World
A multi-channel video, performance and photo installation by Sonia Hedstrand, 2011/2016

Ukiyo Diary is the story about Swedish photographer Amanda, an amoral artist character who spends her time taking polaroid photos of beautiful so called hosts, contemporary geisha guys or boyfriends-for-rent, that inhabit Kabuki-cho, Tokyo. Amanda is on the hunt for her muse, a handsome man who can inspire her to make masterpieces. She pretends to be the good photographer, who is not stealing the image from her objects, instead she gives it directly back to them. But at the same time her assistant Anna is catching everything with a video camera hidden in a small handbag. Amanda conquers the labyrinth of Shinjuku with her female gaze. But the two Swedish girls are constantly thrown back in the object position when they are being picked up by Nigerian pimps who are trying to sell them as hostesses to Japanese sarariimen. The project is a docufiction, dealing with the confusion between the real and the staged, and problematizing the exoticizing and objectifying processes in photography and film.

The Japanese word ukiyo means the floating world and is the traditional name for the pleasure quarters, or sad quarters, as the Japanese also used to refer to it. Quotes in the installation are from: Charles Baudelaire’s essay The Painter of Modern Life (1863), Angela Carter’s short stories in Fireworks (1974) and Sei Shonagon’s zuihitsu The Pillow Book (990s).

http://www.soniahedstrand.se/
https://www.facebook.com/events/183422602096943/